Wednesday, June 27, 2007

En lille sammenligning...

Imorgen (d. 28/6) skulle jeg gerne være så heldig at komme på min første tur med DSB's nye IC4 tog. Jeg har fundet en køreplan for de test-afgange der lige nu kører mellem Aalborg og Århus, så hvis alt går vel, triller jeg i morgen kl. 8.10 ud af Aalborg i et IC4.

Så inspireret af forventningens glæde, kommer der lige her en hurtig gennemgang af Højhastighedstogenes historie:

Tilbage i 1957 så et hurtigtog sådan ud:















Det er det Amerikanske "Jet Rocket".

Seks år senere kom japanerne mede den første udgave af "Bullet" toget, eller "Shinkansen"
som de vidst hedder på japansk. Det så sådan ud:













Bullet 0

Igen - nogle år senere, kom det første "lyntog" i Danmark. Det var den klassiske MA-serie, der nok er bedre kendt som "Sølvpilen":


MA-serien

Den kvikke læser bemærker nok, at det mere ligner Det amerikanske "Jet Reocket" end det japanske Bullet, som har nogle af de træk, man ser på højhastighedstog idag.

Efter få år indså japanerne, at vejen frem er et sikkert, pålideligt og ikke mindst
hurtigt jernbanenet. Derfor lancerede de den første variant af Bullet-toget, 100-serien:


Bullet 100

Det kom allerede i 1971, og må siges at se ENORMT futuristisk ud, sin alder taget i betragtning! (På dette tidspunkt trillede danskerne STADIG rundt i MA-serien...)

I begyndelsen af 80'erne lancerede Frankrig og Tyskland så deres hurtigtog, nemlig TGV- og ICE-serien. Det revolutionerede transporten i centraleuropa, hvor det nu blev muligt at komme fra Hamborg til Paris på under 10 timer!


TGV

ICE-1

Fælles for disse lande var, at der forud for lanceringen lå en omfattende elektrificering af jernbanenettet, hvilket gjorde det muligt at køre med op til 200 km/t.

Meanwhile in Japan..... Bullet 200


Bullet 300


Bullet 400 - læg mærke til ændringen af næsens profil...

De præsenterede den ene forbedreing efter den anden, de japanere! Imens pensionerede DSB MA-serien til fordel for MZ og ME, der var lokomotiver, altså "traktorer" med en stribe vogne og ikke hele togsæt som der blev brugt i resten af Europa.

I slutningen af 80'erne og begyndelsen af 90'erne kom den første variant af det tyske ICE (2-serien, sjovt nok)

ICE-2 med en topfart på 280 km/t

ligesom japanerne lancerede en variant af 300-serien, 300X. Sidstnævnte kom dog aldrig til at blive masseproduceret.

Bullet 300X - alle hjul er dækket af karosseriet for at reducere vindmodstanden.

I Danmark fortalte direktøren for ABB-Scandia i Randers STOLT om hvordan, de havde sat gearkasssen fra en bus sammen med en lastbilmotor (!) og dermed udviklet IC3 toget. Det kunne køre helt op til 180 km/tog havde den fordel, at det hurtigt kunne kobles sammen med andre vogne.
Dermed blev ventetiden i f.eks. Århus reduceret
væsentligt, fordi man ikke længere skulle vente på, at ét lokomotiv blev koblet fra i den ene enden, og et andet på i den anden:


















Det "revolutionerende", nye danske IC3 tog

På dette tidspunkt kører de japanske tog med en driftshastighed på godt 350 km/t. For i Japan havde man nemlig forstået, at jo lavere en profil, des lavere vindmodstand, og dermed en højere hastighed! Derfor kom det nærmest groteskt spidse Bullet 500:

Bullet 500

I Europa slog producenterne bag TGV pjalterne sammen med firmaet "Thalys" og lancerede Eurostar toget, der bl.a. kører under euro-tunnelen. Det findes også i den franske "vognpark" under navnet TGV Duplex:

















Eurostar










TGV Duplex

Japanerne (ja, dem igen...) ansatte en ingenør, der havde kigget LIGE lovligt dybt i flasken risvin. Ikke alene "glemte" de hvor de var kommet til i tal-rækken, de eksperimenterede også med de aerodynamiske principper. Det resulterede i Bullet 700-serien:

Bullet 700

Det fik hurtigt tilnavnet "the Bill", eller "næbet". Gad vide hvorfor...
Men alligevel skulle de prøve sig med både N700, der havde en ENDNU længere "snude":

Bullet N700

Og det direkte bizarre Bullet E-4 MAX, der er et dobbeldækker-tog:

Bullet E-4 MAX

Og så nærmer vi os "nutiden". Tyskland og Japan har begge lanceret endnu en ny version af deres "flagskibe, hhv. ICE-3 serien, med en topfart på 300 km/t

ICE-3


Og Bullet 800 serien med en driftshastighed på 500 km/t (topfart 573 km/t):

Bullet 800 - Verdens hurtigste tog i rutefart

Og i Danmark? Der testkører vi det første nye tog i næsten 20 år. Det kan trille derud ad med en topfart på 200 km/t - "hvor skinnerne tillader det", som DSB skriver på deres præsentationsside...
IC4 har hverken et kæmpe næb, dobbeltdækkervogne, et ultra strømlinet design eller elmotorer, og det ligner dét, japanerne kunne præstere tilbage i 70'erne. Det er kort sagt en god gammel Diesel hakker! Fremstillet i Italien, der (som det kan ses ovenfor) har en KÆMPE erfaring med "højhastighedstog...... IKKE).
Men lad os nu se. Om alt, alle OG DSB vil, får jeg en tur imorgen :o)






















IC4

1 comment:

Jonas said...

kanon sammenligning