Sunday, December 14, 2008

At gøre priser op i pizza

Lørdag formiddag var jeg ved frisør. Det var faktisk tiltrængt, da bl.a. mit nakkehår var blevet så langt, at det var begyndt at krølle af sig selv (gad vide om jeg ville komme til at ligne Ivan P. fra de gode gamle "LABAN" -dage, hvis jeg lod det vokse?).

Og jeg kan faktisk godt lide at gå til frisør! Bare sidde der og blive nusset i hovedbunden og aet bag ørerne - det er faktisk ikke det ringeste. For slet ikke at tale om hårvasken inden selve klipningen. Og når det så er en ung og spændstig kvinde først i tyverne, der forestår løjerne, så kan man da ikke klage - højest føle sig lidt som en gammel gris...

Men da jeg har haft en ret presset tidplan de seneste par uger, begyndte jeg lørdag morgen at ringe rundt til forskellige frisøre i Aalborg, for at finde én med en ledig tid. Heldigvis var der bid allerede ved nummer to, hvis navn jeg af etiske, moralske og andre, valgfrie årsager skal lade være usagt her. Men de havde en tid allerede 20 minutter senere, så det var helt perfekt.

Lad mig da sige med det samme, at det sikkert ikke er Aalborgs dyreste frisør, men efter min mening så absolut heller ikke en af de billigste. Jeg plejer ellers at frekventere den slags klipperier, der er i folkemunde kaldes for "perkerfrisører". De kan med en trimmer og en hurtig indsats ordne sagerne for kr. 100,-. Men efter en uheldig oplevelse der endte med et luseangreb (!) må jeg indrømme, at jeg er blevet skræmt væk fra dem.

Denne biks, der i mod, tog intet mindre end kr. 295 for en ganske almindelig hårlængdereduktion! Og det hele varede kun 25 minutter! Det vil sige, at den unge dame til sin butik indkasserede en timeløn på intet mindre end kr. 706,-!

Jeg ved da godt, at de også har udgifter til lokale, strøm og så videre, men 706 kroner... I TIMEN! Det er jo nærmest konsulentløn!

Og så var det, jeg kom til at tænke på en (nu tidligere) kollegas ord om, at man, for at sætte priser i perspektiv, kunne gøre dem op i pizza. Forstået på den måde, at man omregner, hvor mange pizzaer man kan få for den anden vares eller ydelses pris.

Og omregnet i mit foretrukne pizzarias priser, kunne jeg have købt næsten 13 (12,8 - hvis du tænker på, hvad næsten 13 er)!

DET ER EDDEMAME DYRT!

Jeg må have fundet mig en "perkerfrisør" man ikke får lus af at besøge....

No comments: