Thursday, August 20, 2009

Underlige prioriteter


I april måned, nærmere betegnet i påsken, var jeg i Paris igen.
Men i modsætning til de sidste mange gange, var det denne gang udelukkende som fornøjelsesrejse.
Jeg var kort og godt turist!

Og som sådan, skulle jeg jo selvfølgelig besøge Eiffeltårnet. Det valgte jeg at gøre en formiddag - sammen med MINDST 2000 andre....
Så den idé blev ret hurtigt droppet igen.
Men mens jeg stod der og forsøgte at danne mig et overblik over de 3 køer, som menneskemængden faktisk udgjorde, kunne jeg mærke naturen kalde - eller, jeg skulle tisse.
Så mit forsøg på at få et overblik blev kombineret med en afscanning af området efter et offentligt toilet.

Nu ved jeg jo ikke, om du nogensinde har været ved Eiffeltårnet eller i Paris i det hele taget, men er det ikke tilfældet, kan jeg oplyse, at pladsen nedenunder er enorm - et sted mellem 3 og 4 fodboldbaner, alt efter hvor skævt mit øjemål nu er.

Og - ikke ét eneste offentligt toilet!


Selve tårnet kan vel tage et par tusinde gæster ad gangen, og pladsen nedenunder kan rumme mindst dobbelt så mange. Køen for at komme op kan derfor være flere timer lang! Den dag JEG var der, lyste en infotavle med den opmuntrende besked "aprox . 45 min. que from this point".
Det stod 3/4 henne i køen - altså ca. 3 timer længere fremme.
Havde jeg nu haft et mindre frit program end tilfældet var, så kunne jeg have været tvunget til at stå og vente i 4 timer med fyldt blære...

Nå, men min pointe er, at når man nu laver en sådan sammenstuvning af mennesker, hvorfor laver man så ikke også et toilet?
Det nærmeste er på tårnets 1. sal, inde i restauranten - men hvad kan man bruge det til, når man er 4 timer, 25 "kø-folder" og 17€ fra det?

Heldigvis havde jeg en "toilet-billet" til en tour-båd, som stadig kunne anvendes....

No comments: