Wednesday, March 4, 2009

Kuharse mit saurkraut und gemüse, please...

Som den trofaste (ja DEN!) eller tilfældigt forbikommende læser måske ved, har jeg fornyligt været i Stuttgart. Da det faktisk er en pænt stor by, har de et ganske veludbygget "S-bahn net". Ofte er denne form for offentlig transport både hurtig og billig, og af samme grund var det ikke noget problem, at jeg ved den lejlighed var indlogeret på et (i øvrigt ganske udmærket) hotel ca. 10 km uden for centrum. Det tog 8 minutter at køre ind til Hauptbahnhof, der var centralt placeret for enden af Tysklands længste gågade, så det var jo ikke slemt.

For at underholde brugerne af dette massetransportstilbud (enten dét eller for at slå ussel mammon af de i forvejen finanskriseramte tyskere) er der opsat reklamer. Ikke som i f.eks. Frankrig, hvor det er på stort set alle lige overflader, men ganske klædeligt på én væg for enden af vognen.

Og på netop denne plads så jeg indsatte reklame.

DEN ER FANDEME SJOV!

Det synes JEG i hvert fald! Tyskere havde det engang som franskmænd: "Hvis du vil snakke med os, så lær vores sprog, og du skal i hvert fald IKKE komme anstigende med det der ærgelige engelsk, for så bliver vi selektivt anglikanskdøve!"

Men sådan er det ikke mere. Det har jeg faktisk bemærket ved flere lejligheder - og senest i forbindelse med mit besøg i Stuttgart. De prøver virkelig oprigtigt at tale til én på engelsk. Hvis man så ikke lige fanger den i første omgang, og siger "excuse me" bliver de HELT febrilske og mumler afsted på tysk mens de forsøger at finde de rette engelske ord for at kunne omformulere sig.
Og kommer man i butikker, eller andre servicemindede virksomheder, har jeg faktisk oplevet, at JEG, på mit tyske der LANGT FRA er perfekt, stiller spørgsmål og konverserer, mens DE forsøger at svare på engelsk efter bedste evne. En ret sjov, multilinguistisk situation, faktisk!

Det er altså blevet moderne i Tyskland at kunne andet end tysk, hvilket sikkert har været motivationen for denne reklame.
Og den fik mig til at huske en anden, tysk reklame, der husserede diverse mailbokse og internet fora for nogle år siden. Og da jeg ikke her vil forsøge at forklare hvad den går ud på (derfor skal du være forskånet), indsætter jeg istedet et link. Så kan du hoppe hen på Youtube og se den selv!

DEN er også ret sjov =o)

No comments: