Tuesday, September 8, 2009

Flysikkerhed?


Et lille intermezzo i min beretning fra Barcelona:

Jeg havde selvfølgelig fundet frem til den billigste transportmulighed hvilket betød, at jeg skulle rejse med to forskellige selskaber derned. Nemlig SAS og Span Air. Først SAS til København, og derfra med Span Air til Barcelona. Det var der egentlig ingen problemer i - ud over, jeg ville få knap to timers ventetid i København. Men der var det min plan at købe et eller andet, der kunne gøre det ud for aftensmad, så det gjorde faktisk ikke noget.

Ca. to uger inden afrejsen, fik jeg imidlertid en mail fra rejseagenten hvor der stod, at jeg var blevet ombooket, for på den måde at have mindre ventetid - 40 minutter nu.
"Bevarres", tænkte jeg - så tager jeg noget med hjemmefra i stedet, og var faktisk positivt stemt over agent-firmaets omtanke.

Jeg tjekkede hele min bagage ind som håndbagage i Aalborg - uden problemer! Der var både shampoo, tandpasta og noget ansigtsvask.
Jeg havde faktisk regnet med at gå direkte over i udenrigsterminalen når jeg kom til København, men min ombookning havde betydet, at turen fra Aalborg nu var med Cimber Air. De havde på det tidspunkt ikke nogen transitaftale med andre, og derfor skulle jeg tjekke ind igen - faktisk var døren til udenrigsterminalen låst, så jeg havde slet ikke mulighed for at gå direkte.

Nå - så måtte jeg jo tjekke ind igen, stadig med det hele som håndbagage, var planen, men nu skete der noget lidt uventet.
Sikkerhedsfidusen i København sagde, at min ansigtsvask var for stor til at kunne gå igennem som håndbagage. Og det havde han faktisk ret i. Den var 57 ml for stor!
Og til trods for, jeg lige var ankommet fra Aalborg og havde en boardingslip som "bevis", var der ikke noget at gøre. Enten kunne jeg efterlade min ansigtsvask til kr. 455,- eller jeg kunne tjekke mine 4 kilo bagage ind på almindelig vis.

Jeg valgte den sidste løsning og gik hen til skranken. Men dér kunne jeg ikke gøre det. Jeg skulle jo til udlandet, så jeg skulle venligst bevæge mig mod terminal 3 - som ligger i lufthavnens modsatte ende...
På dette tidspunkt var der 30 minutter tilbage af min ventetid.

Jeg DRØNEDE af sted mod den anden ende for at tjekke ind, og derefter tilbage til terminal 2 hvor udenrigssikkerhedskontrollen befinder sig.
Der var nu 15 minutter til afgang.

Sikkerhedskontrollen i udenrigsterminalen kan brøste sig af, at de har ansat de langsomste sjællændere - OVERHOVEDET!
De har både tid til at stå og snakke privat, joke med hinanden og glo ud i luften.
Ikke lige dét, man har lyst til at overvære når man kun har 10 minutter til ar komme igennem kontrollen, lokalisere sin gate og kommer derhen.

Med 3 minutter tilbage og infotavler der blinkede med "boarding" ud for min afgang spænede jeg - med skæbnens grumme ironi - tilbage mod terminal 1. Jeg skulle nemlig flyve fra en af de allersidste gates i udenrigsterminalen (28, hvis du er stedkendt). Men jeg nåede faktisk at stå i kø bagved to andre passagerer inden det blev min tur!

Og hvad skal hele denne lange udredning så til for?
Jo, ENTEN skal de stramme gevaldigt op i kontrollen i Aalborg, eller også skal de slappe lidt af i København!
En halvfyldt beholder der er 57ml for stor er IKKE en bombe.....

No comments: